понеделник, 15 август 2022 г.

Туристически котлон на твърдо гориво

 

                    Туристически котлон на твърдо гориво   

 

 

 

Това е мини модел, предназначен за пешеходни туристи, ловци, мотористи и къмпингари, както и за всеки който разполага с ограничено място за багаж, и малки или никакви възможности за снабдяване по пътя с конвенционалните течни или газообразни горива.

Предимството е, че харчи малко, готви бързо и е сравнително по-безопасна в противопожарно отношение в сравнение със стандартния лагерен огън. Също така отделя много по-малко дим през деня и светлина през нощта.(за тези за, които това е важно)

Като недостатък може да се изтъкне необходимостта от известни умения при намирането и подбирането на правилните горива, както и успешното и разпалване при определени метеорологични условия. Все неща, които с неголяма практика лесно могат да се усвоят.

Идеята не е моя. В интернет има много клипове, описания и инструкции за направата на всякакви модели и размери.

В определени части от света се използват всекидневно и с добър успех.

Принципа на действие се основава на така наречения коминен ефект. Котлона трябва да е по-висок от колкото широк, като по този начин се създава добра тяга и пламъка е с по-висока температура и отделя малко или никакъв пушек. Може да гори сухи клечки, шишарки, сухи треви, сухи папури и тръстики хартия, торф и ред други. С всичко това човек може да се снабди по поля и гори с не повече от 10-15 мин. търсене.



Така изглежда моя модел, като цигарената кутия е там за да даде по ясна представа за размерите.

Това е прототип, който направих преди 5-6 години в няколко бройки и от тогава все се каня да го подобря и модернизирам, но за сега не успявам да отделя време за това. През годините употреба съм установил и отбелязал грешките в модела и следващия ще е значително по-добър.








Ето и някои принадлежност, които съм добавил към комплекта. С тяхна помощ работата с котлона става лека и удобна в полеви условия.



С четката се почиства самия котлон след приключване на работа и изтиването му. Много е удобно ако наоколо има течаща вода. Шишчетата и щипката помагат при печене на месо.


Какво съм приготвял на него: Варил съм супи, спагети, картофи, чай и кафе.

Пържил съм яйца, картофи и зеленчуци.

Пекъл съм месо, меки колбаси, зеленчуци и хляб.

Готвил съм на котлона какво ли не, но за жалост никога не ми е идвало на ум да заснема клипове за това.
Ще направя отделна тема за това със съответните снимки и видеа.


Добавям още един клип показващ работата на котлона в реално време.                                              







 

Няма коментари:

Публикуване на коментар