неделя, 7 август 2022 г.

Учебно-тренировъчен поход

 

                                                             Учебно-тренировъчен поход

 

 

Това е комплекс от дейности чрез, който човек може да провери и усъваршенства уменията си да се придвижва, ориентира и оцелява при преход пеша през пресечен терен.

Също така всеки сам би могъл да оцени „колко струва“ в сравнително контролирана среда при снижени до колкото е възможно рискове за здравето и живота. Тук трябва да кажа, че всеки сам носи отговорност за действията си и причинените от тях вредни и неблагоприятни последици. За хора, които никога не са ходили по далеч от кварталния супермаркет е добре първо да помислят хубавичко преди да се захванат с това.

 

Сега по същество.

Аз съм от София и по тази причина съм си намерил маршрути, които са ми удобни с начало там и край в точка от която мога да се прибера в рамките на деня.

Един от походите, които правя е от София до Перник. На пръв поглед нищо особено.Някакви си 35 км. според интернет(аз го зная 31 км.) по пътя и приблизително  25 км. по права линия.

Похода ми започва от жп. гара „Горна баня“ там оставям колата за да ми е по удобно на прибиране. От там има 3 пътя(има повече, но аз ползвам тези).

 1.Под 9-та танкова бригада покрай линията на влака, през „Кърлежа“ и налво през вилната зона(има свободни кучета) близо над пътя до Драгичево и от там през полето.

2.Пак под бригадата до над „Кърлежа“ и в дясно към пътя за „Бонсови поляни“.Преди последната спирка на рейса в дясно по асфалта за бившото ракетно поделение. След първата кула пътя се раздвоява, като ние хващаме левия.(ако успея ще вмъкна снимка) После северно покрай Драгичево.

3. През центъра на „Горна баня“ по пътя за „Бонсови поляни“. След това покрай параклиса и полу-разрушената сграда след него, нагоре към вр. „Дупевица“.От него на долу към “Голямо Бучино“ От там на северозапад до кв. Изток (Перник).

Поглед върху картата е достатъчен за да се ориентира човек.

И трите маршрута се стремя да приключат на жп. спирка Даскалово просто защото по нататък не ми е интересно.

Сега за екипировката и трудността.

1во ниво „Начинаещ тюфлек“ Когато не си правил такова нещо, винаги е добре да започнеш с планински обувки, здрави и подходящи дрехи, шапка и слънчеви очила според сезона,вода и храна поне за ден, карта, ГПС, добре зареден телефон и.т.н. и всичко това събрано в подходяща раница или торба. През хубав слънчев ден през лятото и тръгване по изгрев за да имаш целия ден на разположение. Желателно е прогнозата за следващия ден за района също да е благоприятна.

„ЗАБЕЛЕЖКА“  Точките за прекъсване на похода са: м. „Бонсови поляни“- ако сте стигнали до там и са ви свършили силите по-добре се откажете. Потренирайте месец-два в града и тогава опитайте пак.

с. „Владая“- от там до София има редовен градски транспорт.

с. „Драгичево“- селото е сравнително дълго и трябва да се доберете до ж.п. гарата. Влаковете за София са на често. От там никога не съм се прибирал с автобус или марщрутка и не зная има ли и къде спират.

гр. Перник ж.п. спирка „Даскалово“. Има къде да се хапне и пийне и почине докато се чака влака.

2ро ниво „Начинаещ“ След като веднъж го направите и придобиете реална представа за силите и възможностите си бихте могли да редуцирате това което носите до оптималното за вас. Например по отношение на храната са напълно достатъчни няколко вафли или енергийни барчета или пакет фъстъци.

Няма никаква нужда от консерви, примуси и посуда за готвене.

Вода. Вода по пътя има в началото и края на маршрута. На мен ми стигат (и остават) 2-3 л. в зависимост от това дали е горещо или студено.

 

3то ниво „Печен“  Тук вече можете да го направите при лоши метеорологични условия. Дъжд, сняг, студ и кал. През деня-задължително. Зимата деня е кратък за това е силно пожелателно да се тръгне по „изгрев“ за да може „залеза“ да не ви хване далеч от крайната цел.

Особено внимание следва да се обърне на дрехите и обувките. Гази се през вода и кал и всичко трябва да е изпитано предварително в контролирана среда за да не ви подведе на терена.

Няма да давам съвети относно марки и модели защото това е много дълга и спорна тема. Ако сте стигнали до тук се предполага, че вече сте направили правилния подбор на екипировка.

 

4то ниво „Експерт“ По същество това ниво е като горното, но се изпълнява през нощта. Аз лично тръгвам към 22:00 и между05:00-06:30 приключвам без много зор. Тук особеността е че към всичко друго се добавят фенер и челник. Фенера е за далечни дистанции с голяма мощност, а челника за близо- слабичък и икономичен. Ако някой желае може да ползва и уреди за нощно виждане- личен избор. Аз имам такъв, но го носих само веднъж за да го пробвам. Все пак целта ми е тренировка на силата и волята, а не „тактикъл-командосия“.

По принцип по така изложения маршрут няма кой знае какви опасности. Няма мечки, вълци не съм срещал, а и предвид силно урбанизирания район и да има те по скоро биха направили всичко по силите им да стоят колкото е възможно по далеч от вас.

Има лисици, чакали, язовци и тревопасни. През топлите месеци се срещат и змии. Основен проблем представляват домашните отвързани кучета. Те защитават територията си и дори през деня са склонни да хапят, за това е желателно така да се планира маршрута, че да се избягват такива срещи.

 

За това ниво трябва да спомена и друго.Тук присъства и фактора „страх“. Онзи животинския от далечните времена, който те кара да настръхваш и космите да ти се изправят.  Когато вали силен дъжд не се чува нищо друго, но когато отслабне или има снеговалеж става „идиотски“ тихо и когато си сам, мокър, премръзнал и е нощ и един таралеж може да те изкара от релси.

От друга страна това се явява прекрасна тренировка за каляване на нервите.

 

5то ниво „Рамбо“  Това е по същество горното ниво. Добавката е само че се намира най голямата възможна раница и в нея освен необходимия багаж се добавят бутилки от 1-2-2.5 л. пълни с чешмяна вода. Целта им е да повишат теглото на носения товар с възможност за регулиране на тежестта. Например 5 бутилки по 2 л. тежат 10 кг. Удобството тук е, че винаги можеш да изсипеш 2-4-6 л.вода без да замърсиш нищо, а празни бутилките не тежат.

Честно да си кажа, аз само веднъж опитах да го мина 5тото ниво. Естествено се бях надценил. Започнах с +12 кг. и до края стигнах с +5.

 

В заключение мога да кажа, че цялата тази програма съм си я съставил аз за моите си нужди и може да се усложни допълнително или опрости в зависимост от това на кой какво му казва главата и какви цели преследва.

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар